Forum: Teknisk forum

Medlemmer hjelper hverandre med svar på tekniske spørsmål.

Her ikke noe spørsmål for lite, og kanskje kan du få svar på kompliserte spørsmål også. Det vet du ikke før du har spurt.. Det er helt sikkert mange med kompetanse blant brukerne av Autofoto! Kom gjerne også med råd og tips du tror andre vil ha nytte av. Motto – Bedre å virke uvitende i fem minutter, enn å være det resten av livet!

kan noen fortelle meg?

jeg har tenkt å kjøpe meg en slik en, jeg må vite høyden. den skal tak over hodet og den bør kunne bli med på hurtigruta….. det er ting jeg må vite.

"Mirakelbensin."

Det er ikke meningen å drive reklame for et oljeselskap, men jeg må dele en opplevelse med dere. Kanskje kan andre dra nytte av det.
Jeg har en gammel Audi 80 som ikke har gått som den skal i det siste. Den har vært kraftløs, ikke noe bunndrag, og helt klart redusert effekt også på høyere turtall. Kjørte over Haukeli for et par dager siden og måtte stadig ned et gir ift. hva som burde vært normalt. Så fylte jeg bensin før jeg skulle tilbake over fjellet i går. Synes nok det var veldig dyrt, og da fikk jeg se at jeg hadde fylt Shell V-Power Racing. Den kosta 45 øre mer pr.l. Ja, gjort er gjort, så jeg la i vei oppover. Etter noen få kilometer ble motoren sprekere og sprekere! Da jeg nærmet meg hjemme gikk den helt normalt. Det føltes som jeg hadde fått 20 hk ekstra, minst :-)

Jeg har pleid å kjøre den på 95 oktan til daglig, men har fylt 98 noen ganger uten at jeg har merket noen forskjell i praksis. Det må derfor være de rensende tilsetningsstoffene som har gjort nytten så langt jeg kan forstå, og ikke det at den er på 99 oktan. Uansett har jeg nå en mye bedre motor, og kan tillate meg forbikjøringer igjen :-) Det var bare flaks, for jeg har ikke hatt noen tro på å kjøpe dyr spesialbensin og ville ikke fylt den med vilje.

V-Power

Er det noen som bor i nærheten av Gjøvik?

I morgen avgjør en NAV, nei unnskyld NAF test om husværta kjøper bil eller ei i Kristiansand……
En tilsvarende bil har vi funnet på Gjøvik, men vi reiser ikke 40 mil for å glane på den…….. så finnes det et bilhue som kan skule over bilen? Bilen står i Hunndalen.

Fra www.vegvesen.no

[26.07.2011] Trafikken sto stille

På vegne av regjeringen oppfordret Statens vegvesen alle trafikanter til å stoppe bilen mellom 12:00-12:01 mandag 25.juli i forbindelse med angrepene i Oslo og på Utøya. Tilbakemeldinger fra Statens vegvesens vegtrafikksentral viser at trafikken stanset på store deler av vegnettet i hele landet.

- Da klokken nærmet seg tolv kjørte bilene inn til siden av veien og stoppet. Vi var en erfaren gjeng på jobb, men ingen har sett noe liknende. Det var svært sterkt og spesielt å se trafikken stoppe, forteller Kai Gundersen, som er fungerende leder på Statens vegvesens vegtrafikksentral.

- Vi klarte ikke å se noen biler som var i bevegelse. Vi ser selvsagt ikke alle kameraene på en gang, men på de 30-40 kameraene jeg fikk sett på, så jeg ingen biler i bevegelse, sier Gundersen.

Felger/Hjul til veteranlastebil

Hei

Driver fortiden med opprydning på låven etter bestefar, som døde noen år siden. Og når man rydder på låver dukker det opp mye rart, blannt annet 3 stykk av disse felgene (ligger sikkert en 4. ett sted). Kom over dette forumet og tenkte at her er det sikkert noen som har svar ;)

Så spørsmålet er, hva passer disse gamle felgene til? Er det noen som kan ha interesse for dem (gis bort mot henting) eller bør jeg bare sende de på skroten først som sist?

Mvh
Trond

Tomgangskrøll med Mazda Tribute

Min 2001 Mazda Tribute, som har rulla 157000 km og som jeg forøvrig er svært fornøyd med, har to ugreie ting ved seg, nemlig at clutchen stadig “hopper”/slurer, dette har jeg fått forklart med at den er brent, altså at bilen en gang har trukket for tungt lass.
Det andre er at den ofte stopper på tomgang i nedoverbakker, men ikke på flat mark eller i motbakker! Særdeles irriterende når en kommer ned mot f.eks en rundkjøring, og må friboble! Har hatt bilen inne på Mazda merkeverksted, der de rengjorde forgasseren, men til ingen nytte!
Motoren er en 2-liter 16-ventilers DOHC 4-syl Ford Zetec motor på 130HK.
Noen som vet noe om dette?

Sende tråsykkel(sikkert feil forum men akk)

Jeg reiser nordover til Honningsvåg å vil gjerne ha sykkelen med meg, er det noen kjekke folk på Autofoto som vet hva jeg skal gjøre? Jeg bor i Bodø, jeg har så lyst å sykle til Nordkapp siden jeg ikke har sertifikat. Jeg reiser allerede på søndag

Mvh
Frustrert sykkelist

Noe som skurrer!

Blåste dørhøyttalerne etter en dag!

Dette er bilde av en originalhøyttaler, jeg trenger en god erstatning!

Bilstereotype: DENVER CAD-340
Høyttalerimpedans: 4 eller 8 ohm
Utgangseffekt: 4 × 40 W RMS

Biltemahøyttalere: Varenr. 24787 Bilhøyttalere 4", 2-veis
Maks. effekt: 90 W (15 W RMS)
Basselement: 4" med 5 oz magnet. Mellomtone (talespole): 1" ASV. Diskant/tweeter: 1/2" PEI. Impedans: 4 W. Frekvensomfang: 80 Hz–20 kHz. Lydtrykk: 86 dB 1 W/1 m.

Originalhøyttalerne var på 4 ohm.

Høyttalermål: Ytterdiameter på nye element kan være 151mm /5,94" og innerdiameter 136mm/5,35" (6" = 152.4 mm)

Jeg kjører endel på MP3 filer som nok er av varierende kvalitet og dette er en billig stereo som nok også kan forvrenge endel, men er det nok til å blåse høyttalerne om jeg pøse på med bass ?

Plager vettet av meg at det ikke er mulig å høre på Deep Purple med litt volum uten at det begynner å skurre fra dørhøyttalerne! Har forsøkt å fore mellom dørtrekk og plastikken på baksiden for å stanse evt vibrasjon der, og skiftet de originale elementene med noe greier fra Biltema som låt helt ok montert i kasser på butikken. Det gikk bra under test i garasjen, men dagen etter var skurringen tilbake. For å få de nye elementene til å passe noelunde skar jeg membran og magnet ut av plastuforingen som originalelementene stod i. Ble et 2-3 mm stort gap mellom ytre ramme på Biltemahøytalerne og plastforingen som ble tettet med gaffatape.

Jeg setter stor pris på om noen vet råd mot dette.

Tenningslås

Er det noen som kan tipse meg om hvor jeg kan få tak i en tenningslås til min 1978 mod. Honda CB 750 four, K7.
Mvh Steinar Evensen

Luftlekarsje mellom dekk og felg.

Vi skulle på helgetur og ville ha på de nyinkjøpte brukte sommer hjulene. Men det var et hjul som lekte luft mellom felg og dekk, og dekkverkstedet var stengt for helgen. Men en kjenning hadde råd og ved hjelp av en to tom fire og en bil som er tung i fronten presset vi dekket ned av felgen uten luft selvsagt. Så var det bare å gjøre rent for gammel gummi og fjærne dekklappen smøre dekk og felg med salo og pumpe opp dekket til det satt på felgen igjen. Påtte tett ble det.
Men jeg gjør oppmerksom på att metoden er ei nødløsning

Bakaksel Ford Scorpio

Jeg har jo vært og handlet meg en 93modell Ford Scorpio for en måneds tid sia.
En 2.9 med Automat og kun 183tusen på telleren….

Men den har vært ungdomskjørt en periode så det er slakk i pinjongen og stålflis i oljen…..

Så eg er no på jakt etter en ny kardang/klokke, eller med ny mener eg jo selvfølgelig en brukt i bra stand til en akseptabel pris.
Helst med diffbrems da det er det ifra før, og det er jo halve gleden med å kjøre en slik rattkjelke.

Men eg skulle hatt noen gode tips til hvor eg kan få fatt i noe slikt.
Har søkt litt rundt allerede uten hell.

Så håpte da at noen her inne kanskje satt på kunnskap om slikt.

Datsun Z

Hei.

Helt alldeles ny her inne og skyter et spørsmål inn som kanskje mange her inne kan svare på….

Tusler rundt å tenker på Datsun Z. Lekker sportsbil som jeg har siklet etter i mange år, og som ikke er for dyr i innkjøp. Våren nærmer seg, og kanskje kan jeg få oppleve den i en nyinnkjøpt veteranbil. Men som med mange eldre biler så er det sikkert en hel del feller å tråkke rett inn i. Har lest meg greit opp på Z serien, men likevel er det sikkert en hel del som kanskje dere her inne kan hjelpe meg med. Budsjettet når ikke opp til de lekreste eksemplarer, det er derfor en i grei bruksstand jeg er ute etter. Men hva skal jeg se etter når jeg skal spore opp en slik? Hvilke plasser ruster de? Hvordan er de teknisk? Noen av modellene som ikke er så attraktive?

Trenger vel egentlig det meste av informasjon om disse bilene, og ikke minst kanskje tips om hvor jeg skal finne de?

Setter stor pris på tilbakemeldinger:)

Annonse