Renault-15-00002

Franske Renault 15 og 17 er to varianter av den samme bilmodellen, som var i produksjon mellom 1971 og 1980. R17 ble solgt under navnet «R177» i Italia, grunnet en lokal overtro.

Modellene var i bunn og grunn coupévarianter av Renault 12. De største forskjellene mellom de to bilene var hovedlyktene (Renault 15 var utstyrt med to rektangulære hovedlykter, mens 17 hadde fire runde lykter), og de bakre sidevinduene. Enkelte markeder utstyrte 17 med rektangulære lykter i de såkalte «TL»-utgavene.

Chassis og det meste av drivverket var hentet fra Renault 12, mens den 1,565 kubikkcentimeter store motoren med en effekt på 108 hestekrefter i de kraftigere R17 TS og R17 Gordini var utviklet fra motoren i Renault 16 TS. R17 Gordini ble den siste modellen som bar Amedee Gordinis navn.

R15 og R17 forble i produksjon frem til 1979, da de ble erstattet av Renault Fuego.

Motorsport

Renault hadde forkastet planene om et comeback i World Rally Championship, som selskapet hadde vunnet med sin Renault Alpine A110 i 1973. I stedet hadde fabrikken utviklet en høyeffektsutgave av 17 Coupé hos Alpine-fabrikken, som var utstyrt med mange av A110s komponenter. Denne modellen skulle delta i utvalgte konkurranser over hele Europa. Den Gordini-utviklede motoren hadde to doble Weber-forgassere, en aggressiv kamaksel, kompresjonsforhold på 11.5, større ventiler og et spesielt eksosanlegg. Karosseriet var svært lett, med dører, panser og bagasjelokk av glassfiber samt plastvinduer og strippet interiør. Fabrikken hevdet at bilens vekt var redusert med mer enn 25 prosent.

Kilde

Foto av R 15 sett fra siden

Foto av R 19

Vist 503 ganger. Følges av 1 person.

Kommentarer

Så det var ‘bakfra’ du gjemte opplysningene ?! :-))

Jeg vil ikke kverulére Audun ! – men var det faktisk sånn at disse bygger på 12’ern ? Da er det vel ikke store ‘nyhetene’ på R20 heller da ??

Jeg spørr litt fordi Dacia-fabrikken i Romania, som laget R12 kopier, også skulle i gang med en R15 / 17 variant. Dette måtte de imidlertid vente med, inntil Renault sa seg helt ferdig med “20-serien” ? – men det behøver jo ikke ha noen sammenheng med at R20 var grunnlaget …
Dacia er forøvrig nå overtatt av Renault selv, og lager noe som ser ut til å være ‘moderne’ biler .-))
Du behøver jo ikke fortelle noen at jeg har importért disse Dacia-bilene i sin tid, sammen med Aro 4×4 ! upps – et forholdsvis kort intermezzo ! :-))

Nei, jeg vil ikke vedde på det med at 12ern ligger i bunnen. Men det kan vel stemme bra med størrelse og teknikk? Her baserer jeg meg på kilden jeg henviser til, Wikipedia, som ofte stemmer, men ikke alltid. Dacia Logan er jo en småbil dem produserer for fullt i Romania og dem bygger sikkert endel biler som får Renaultemblem også. Det er jo tendensen for mange fabrikker at dem flytter produksjonskapasitet til lavkostland.

Kan godt hende at også R20 er basert på samme lesten, den virke bare så mye mer ‘bil’ på en måte …. ?

“Dacia” var fransk U-hjelp på et tidspunkt, og er/var lenge identisk med R12 – pluss noen modeller de ‘utviklet’ selv. Bl.a. en pick-up som kunne laste 12-1500 kg.! Det går/står nesten alltid en Dacia eller 2 i bakgrunnen på film og bilder fra Midt-østen, Tyrkia, Balkan, o/e Afrikanske land.
I Danmark var Dacia ganske store på slutten av ‘80-tallet ! – overtok mer og mer for Skoda. Danskene har egentlig vært litt ’kjiipe’ på bilfronten – det ble solgt mye rimelige østblokk-greier …

Du har sikkert rett i at Renault tenkte slik når de gikk inn og overtok for noen år siden. Men det var altså en eksistérende fabrikk.
Logan ja, og faktisk en variant av pick-up’en ser jeg, pluss noe på tapetet.
De selges jo rundt i Europa også da ? – tyske forhandlere bl.a.

Du får hoste opp en side for ‘rariteter’ så skal jeg fortelle om Dacia og Aro !!
Hvis jeg finner igjen noe brosjyrer og stell da, det var ikke helt uten traumer det import-greiene, så jeg har nok forsøkt å fortrenge en del ! men :-))

Mener bestemt at Renault 20 og R30 delte karosseri, så jeg går ut fra det må ha vært en bil noe større eller minst like stor som R16. Mener å huske at dette var en rimelig stor bil, men nå gjør du meg usikker Ole, jeg setter stor lit til det du mener.

Som kjent produseres også Renault i Tyrkia. Jeg er usikker på det, baserer meg bare på hva jeg har blitt fortalt, men det virker som R12 Toros ble bygget fram til 2004. Så en Logan der i 2005, men husker ikke om den var ‘branded’ som Renault eller Datcia. Vet forøvrig at folka på delelageret hos en Volvo forhandler gav høylydt uttrykk for misnøye når dem fikk forespørsler angående Datcias R12 tvilling;-) Noen mente det var en dårlig bil:-))!

Har et album for rariteter, og også et for østeuropeisk.

Nå har jeg sjekket det jeg kunne finne av spesifikasjoner på karosseriene for disse bilene. Hvorvidt R15/17 er en kupé utgave av R12 går ikke klart fram av det jeg kunne finne. Her står det i alle fall at chassis og mesteparten av drivverk kom fra R12. Det fremgår også, som jeg mente å huske at R20/30 deler karosseri og er større biler enn R15/17. Så jeg betviler slektskap mellom R20/30 og 15/17. Dacia laget visst også en utgave av R20 som het Dacia 2000, men jeg finner ikke noe om Dacia 15 eller17.

*1976 Renault 12 L
Wheelbase 2438 mm
Track front 1314 mm
rear 1314 mm
Length 4343 mm
Width 1613 mm
Height 1435 mm
Length:wheelbase ratio
Ground clearance 108 mm
Kerb weight 900 kg 1984 lb

*1975 Renault 15 TL Coupé
Wheelbase 2440 mm
Track front 1308 mm
rear 1340 mm
Length 4260 mm
Width 1632 mm
Height 1308 mm
Length:wheelbase ratio 1.75
Ground clearance 127 mm
Kerb weight 965 kg

*1976 Renault 20 TL
Wheelbase 2667 mm
Track front 1448 mm
rear 1435 mm
Length 4521 mm
Width 1727 mm
Height 1422 mm
Length:wheelbase ratio 1.7
Ground clearance
Kerb weight 1175 kg

*1975 Renault 30 TS
Wheelbase 2670 mm
Track front 1448 mm
rear 1435 mm
Length 4521 mm
Width 1727 mm
Height 1422 mm
Length:wheelbase ratio 1.69
Ground clearance
Kerb weight 1320 kg
Kilde

Angående R20/30
Renault 20 og Renault 30 var to bilmodeller i det såkalte E-segmentet, også kalt øvre mellomklasse, som ble produsert mellom 1975 og 1984. Modellene var de dyreste modellene fra Renault, og var i bunn og grunn identiske. Renault 30 var den dyreste modellen med størst motorer, og modellene kunne skilles fra hverandre ved ulike hovedlykter – Renault 20 hadde to enkle, rektangulære hovedlykter, mens Renault 30 hadde firedoble, runde hovedlykter. Mer enn 622,000 eksemplarer av de to modellene ble produsert.

Renault 30 TS ble introdusert i mars 1975, og var den første Renault-modellen med mer enn fire sylindre siden før 2. verdenskrig. Det var også en av de første modellene (sammen med Peugeot 604 og Volvo 264) som benyttet den nye 2,664 kubikkcentimeter store PRV V6-motoren, som var utviklet i et samarbeid mellom Peugeot, Renault og Volvo. Modellens design var i stor grad hentet fra den ekstremt vellykkede Renault 16.

Den rimeligere Renault 20, som ble introdusert på bilutstillingen i Paris i november 1975, hadde det samme designet som 30, men med to rektangulære hovedlykter i stedet for de firedoble, runde lyktene på 30. Under panseret var 20 utstyrt med den mindre, firesylindrede 1,647 ccm store motoren fra Renault 16 TX. Andre tekniske forskjeller på de to modellene var at 20 var utstyrt med trommelbremser på bakhjulene, 13-tommers stålfelger og en mindre, 60 liters bensintank. Renault 20 ble levert i tre ulike utstyrsnivåer: L, TL og GTL.

Bilene fikk skryt for sin høye komfort, sikkerhet og sitt moderne design, mens begge modellene led av store problemer med driftssikkerheten. Kort tid etter introduksjonen ble det relativt klart at R20 hadde en alt for liten motor, som ikke klarte å drive den store og tunge bilen på en tilfredsstillende måte, og at R30 var altfor dyr. Som et svar på dette ble R20TS introdusert, med en ny firesylindret motor på 2,0 liter og 109 hestekrefter, en motor som ble delt med Citroën CX og senere også Peugeot 505. Året etter ble R30TX introdusert, en mer luksuriøs versjon av R30TS med direkte innsprøytning, deretter R20 Diesel og flere andre utgaver.

Renault 20 og 30 ble tatt ut av produksjon den 16. oktober 1983 for å gjøre plass til den nye Renault 25.

Bilde R20

Bilde R30
Kilde

Mulig du misforstå litte grann foran her – at R20 og 30 var “så og si” samme bil – altså over samme lest, var jeg ikke i tvil om. Trodde bare det på en måte var en ‘helt annen’ enn R12-lesten.

Ser forøvrig på spesfk. at Renault fortsatte å ‘eksprimentére’ med forskjellig sporvidde framme og bak – noe som vel ble forklart som noe av ‘genistreken’ på R16 ?

Dacia – før Logan-modellen og Renault overtok – var som østblokkbiler flest – med stoor variasjon i kvalitet. Først og fremst var de elektriske komponentene svært variable, og når problemene begynte, så byttet vi ut dynamo og starter med byttedeler til ‘ekte’ R12. Det kunne også hende at en bryter eller to kollapset, og ble også byttet til org. R12.
Jeg har vel sagt det et annet sted, at et av problemene med det elektriske var dette med ‘samlepunkter’ for jordingsledninger til forbrukere, som av og til løsnet – og laget “lysorgel/ flashlights” av dasjbord-lysene.
Mange verksteder som klager på Dacia, har ikke vært klar over dette, og når de ikke greidde å løse problemet, så er det selvfølgelig bilen det er noe ‘galt’ med.

Motor og drivverk var ikke så ‘galt’ – bare man passet på å trekke etter viktige bolter og muttere, og bytte oljer og filtre FØR levering, og ved en 1000km-service. Gearassen ble hos oss ‘vasket’ i tynn olje, evnt. diesel, for å få ut spon og annet som man ikke var så nøye på i Romania.

Dessverre, så var lakken ofte skadet – full av innbrennte partikler fra bremsene på togene som fraktet dem til vesten. I ‘danske-perioden’ ble det innført kvalitetskontroll ved fabrikken (! :-) og mye av disse problemene forsvannt.

Kunsten var altså å selge, o/e bytte til originale/uoriginale R12-deler i stedet for Dacia :-))
Men … ikke akkurat MB, BMW, eller Toyota – men et brukbart fremkomstmiddel for de som ikke ville bruke for mye penger på bil (i utgangspunktet :-) !!

Ok Ole, har nok misforstått litt det du skrev om R20 i de to første inneggene dine i denne tråden litt:-) Forstod deg dithen at du mente det kunne være slektskap mellom R15/17 og 20, og så kom R30 også med i samme slengen…

Renault 16 ja! Dem nøyde seg ikke med forskjellig sporvidde foran og bak, dem hadde forskjellig akselavsand på høyre og venstre side også V: 2720 mm H:2650 mm:-))

Folk hadde kanskje vært mer fornøyd med Dacia og enelske biler fra 70tallet hadde dem bare vært innstilt på at dem hadde kjøpt halvfabrikata:-)
Grøss! Girkassen måtte vaskes for spon og dritt på en fabrikkny Dacia, verste jeg har hørt om siden jeg så et par guttunger med samtlige motordeler til en Suzukimoped i den skitneste bøtta jeg har sett, hesjet sammen en komplett moped på rundt en time! Var nok mye “ekstra” inni girkasse og lager der!

Stamfaren til Dacia (1300?), R12 var visst en bra bil har jeg blitt fortalt, og det hadde kanskje vært mer praktisk å heller kjøpe en ferdig R12 istedet for å bygge en opp fra en Dacia bit for bit;-D

smiiiler – halvfabrikata ja !!
Og DET var noe av idéen med å blande seg bort i Dacia – vi tenkte å ta dem hjem i deler, og lage en ‘fabrikk’ for sammensetting. Det var kvaliteten på sammensetting som nok var det største drawback’et …
Men når as Norge fannt ut at dette ville gi stoore tap i importavgifter, så måtte man jo finne på noe for å “beskytte bilindustrien” (i Norge ??), og derved fannt de altså på denne “sammensettningsavgiften” e. “oppbyggingsavgift”, som jeg tror var ca 75 % av den verdien produktet hadde FØR andre avgifter ble tillagt ….
Hurra ! :-))

Man kan si mye om våre ‘folkevalgte’ regjeringer! Og det blir da også gjort:-) Uansett, det skal politikerne våre ha, dem må være i verdenseliten i både kreativitet og nytenkning når det gjelder å finne på nye (bil)avgifter!

Man må være BI-kandidat eller politiker for å tro at skatten i dette landet er noe særlig under 60 % …. :-))
Problemet er jo at mye kan dekkes bak floskelen om at vi kan velge bort en del av dette som noe “unødvendig for å leve” – jo da, når man bor i “Holmenkollåsen” og har forholdsvis god og nær tilgang på annen transport, og de fleste fasiliteter vi er lært å sette pris på !! … :-))

Et stykke ut i distriktene går bussen 2 ganger daglig: det er de rutene som frakter skolebarn. Og er det noe som ofte kjennetegner landsbygda, så er det lange avstander. Det er ikke mye man for gjort uten egen bil da.

 

Bildesamlingen (20656 bilder)

 
Annonse

Nye bilder